Dünyada yaşam, organizmalar ve hücreler için uygun pH düzeyine bağlıdır. İnsan vücudu biyolojik olarak alkali dediğimiz 7.4 pH düzeyinde doğru çalışmaktadır. Alkali diyet de vücuttaki sıvıların pH düzeyinin bu seviyede kalmasını sağlayan bir beslenme şeklidir. 

Vücuttaki pH değeri tüketilen besinlere göre değişmektedir. Günümüzde posadan fakir beslenme, doymuş yağ asidi ve basit şekerden zengin beslenme vücut dengesinin asidiğe doğru kaymasına sebep olur. Stres, çevre faktörleri gibi etkenler de vücuttaki asit yükünün artmasına neden olmaktadır. Vücuttaki bu asitlenme farkında olmadığımız çok gizli bir tehlikedir. Kanser, kolesterol, osteoporoz, aşırı kilo alımı, kilo verirken yağ yerine kas kaybetmek, kırışıklıklar, cilt sarkması gibi rahatsızlıkların sebebi vücuttaki bu asitlenmedir.

Hastalıklardan korunmak, yaşlanmayı geciktirmek ve yaşam kalitesini yükseltmek için asidik ortamın oluşmasının engellenmesi gerekir. Diyette ve yaşam tarzında küçük değişiklikler yapıldığında asit fazlalığının neden olduğu dengesizlik giderilebilir.

Diyette yapacağımız en doğru değişiklik ise alkali beslenmedir. Alkali beslenme ile kan asiditesi düşürülerek kişinin vücuttaki asit-alkali dengesi düzenlenir. Alkali diyetin içinde yer alan besin ögelerinin kemik sağlığı, hipertansiyon, astım, kalp hastalıklar üzerinde olumlu etkilerini gösterir çok sayıda da çalışma vardır.

Alkali beslenmenin temel kuralları şu şekildedir:

İlk olarak idrarınızı takibe alın.  İdrar renginin açık olmasına dikkat edin. Açık sarı, kokusuz idrar alkalidir. İdrar rengi koyulaştıkça vücut asitleşir.

İkinci kural her gün alkali su içmelisiniz.  Karbonat, limon ve elma sirkesi gibi doğal besinlerle suyunuzu alkali yapılabilirsiniz. Günde en az 2 litre alkali su içmeye dikkat edin.

En önemli kural ise yediklerinizin en fazla %25’i asit yapan yiyeceklerden , % 75’ i alkali yapan yiyeceklerden oluşmalıdır.  Kan pH’ sını asidik yapan besinlerin başında genel olarak, et türleri, peynir, alkol, gazlı içecekler, beyaz un, yapay tatlandırıcılar vardır. Alkali olan besinler ise meyve ve sebzeler, zeytinyağı ve alkali sudur.

Kan pH’ sını asidik yapan besinler; esmer şeker, kakao, yapay tatlandırıcılar, arpa, sığır eti, beyaz un, kızartılmış gıdalar, şekerli meyve suları, kepekli gıdalar, dondurma, şerbetçiotu, likör, reçel, soya fasulyesi, şeker, tuz, beyaz ekmek, ceviz, fındık, şarap, maya ve yoğurttur. Bu besinleri tüketirken dikkat edilmeli ve sınır aşılmamalıdır.

Meyve ve sebzeler alkali olmalarından dolayı alkali diyetin temelini oluşturmaktadır. Elma, kayısı, roka, kuşkonmaz, kavun, havuç, taze fasulye, brokoli, kestane, narenciye, sarımsak, zencefil, greyfurt, kırmızı biber, kaju fıstığı, soya sosu ve kivi orta derecede alkali besinlerdir. Karbonat, limon, misket limon, mercimek, maden suyu, şeftali, soğan, ananas, ahududu, tatlı patates, mandalina, deniz yosunu, karpuz ise yüksek alkali besinlerdir. Bu besinler diyetin büyük bir parçasını oluşturmalıdır.

Gün içerisinde salatalık, ıspanak, brokoli, marul, kabak, lahana, mor lahana, maydanoz, patlıcan gibi sebzelerden yapılan sebze sularını içerek diyetinizi alkali hale getirebilirsiniz.

Vücutta asitlenmeye neden olabilecek stres gibi negatif duygulardan uzak durmak da alkali beslenmenin temel kurallarındandır.

Diren Kaptan
Takip edin

Diren Kaptan

Beslenme ve Diyet Uzmanı - Dorest Güzellik ve Obezite Merkezi
Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Beslenme ve Diyetetik Bölümü’nden 2017 yılında şeref öğrencisi ünvanıyla mezun olmuştur. Eğitim hayatı süresince Ankara’daki çeşitli hastanelerde stajyer diyetisyen ünvanıyla görev yapmıştır. Okuduğu süreç boyunca İşaret Dili ve İlk Yardım Eğitimi, Beden Dili Eğitim Programı, Profesyonel İletişim Eğitim Programı, Zihin Haritaları Eğitim Programı, Diksiyon Hitabet Eğitim Programı Başarı Sertifasını almıştır.
Ekim 2017 yılından itibaren Dorest Güzellik ve Obezite Merkezi’nde diyetisyen ünvanı ile görev yapmaktadır. Katıldığı Gaps eğitimi programı ile Gaps Practitioner Sertifikasını almıştır.
Sağlıklı bir yaşam sürmenin sırrının dengeli ve düzenli beslenmeden geçtiğini bilmekte ve bu ilkeyle yaşamaktadır. Sağlık, beslenme ve diyet üzerine bilimsel yayın ve kitapları yakından takip etmekte ve bu bilgiler doğrultusunda kendini geliştirerek sizleri aydınlatmaktadır.
Diren Kaptan
Takip edin

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Whatsapp