Son zamanlarda adını duymaya başladığımız beslenme modellerinden biri sürdürülebilir beslenme. Bu beslenme modelinde sağlıklı beslenmenin sadece yeterli ve dengeli beslenmeden geçmediği bunun yanında sürdürülebilir beslenmenin de olması gerektiği öngörülmektedir.

Peki sürdürülebilir beslenme kavramı nedir?

Sürdürülebilir beslenme; kişinin gereksinimi olan besini sadece ihtiyacı kadar almasını, ihtiyacından fazla almamasını savunan bir beslenme modelidir.

Kişinin ihtiyacından fazla besin almaması için temel kural gıda israfının önüne geçmektir. Yapılan araştırmalarda Türkiye’de her gün bin 500 ton ekmek, yani üretilen ekmeklerin yüzde 5’inin israf olduğu görülmektedir. Sürdürülebilir beslenme modelinin amacı bu israfın önüne geçmektir.

Sürdürülebilir beslenme modelinin en önemli diğer özelliği güvenilir besleyici gıdaya, temiz suya, fiziksel ve ekonomik olarak besinlere ulaşabilmektir.

Sürdürülebilir tarım uygulamaları ile sürdürülebilir gıda üretiminin yapılması gerekmektedir. Bunu sağlayabilmek için erozyonu, toprağın tuzlulaşmasını, su kaynaklarının kirlenmesini ve diğer zararları en aza indirgeyen sürdürülebilir tarım tekniklerinin geliştirilmesi gerekmektedir. Sürdürülebilir gıda üretiminde yapılması gereken yaygın olan hayvansal protein ağırlıklı beslenmenin önüne geçmektir. Çünkü bir kilogram tahıl üretilmesi için bin 500 litre suya ihtiyaç varken bir kilogram et üretilmesi için 15 bin litre suya ihtiyaç vardır.

Sürdürülebilir beslenmeye bir örnek verecek olursam. Son zamanlarda çok popüler olan kinoayı örnek gösterebilirim. Kinoa yemek sürdürülebilir beslenmeye uymaz çünkü kinoa ne yazık ki kendi topraklarımızda üretilmiyor. Bunun gibi yurtdışı üretimli ürünler yerine yerli üretimlere yönelmemiz gerekir. Örneğin kinoa yerine siyez bulguru, balsamik sirke yerine doğallığından emin olduğumuz nar ekşisi tüketilmelidir.

Sürdürülebilir Beslenme Modeline Nasıl Geçilir ?

  • Hem sağlık hem de çevresel etkisine bakıldığında tahıllar, baklagiller meyve ve sebzeler daha sık olarak tüketilmelidir.
  • Renkli, dengeli ve yeteri kadar beslenmek olmazsa olmazlardandır.
  • Kırmızı et tüketiminin azaltılması gerekir.
  • Bitkisel protein yönünden zengin besinler diyetinizde yer almaldır: kuru baklagiller, ceviz ve fındık gibi yağlı tohumlar.
  • Meyve ve sebzeler mevsiminde tüketilmelidir. Mevsiminde tüketilmeyen meyve ve sebzelerin seracılık yoluyla yapıldığını biliyoruz ve bu gazlar çevresel etkiye sahiptir.
  • Yemek israfını hayatınızdan çıkarmanız gerekir.
  • Çok fazla ambalajlanmış ürünlerin doğaya zararı daha fazladır. Almadan önce bir kez daha düşünülmelidir. Çevre dostu ambalajlara yönelmeli ve çöpler ayrıştırılmalıdır.
Diren Kaptan
Takip edin
Diren Kaptan Son Yazıları (Tümünü Gör)

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Whatsapp