Son zamanlarda adını duymaya başladığımız beslenme modellerinden biri sürdürülebilir beslenme. Bu beslenme modelinde sağlıklı beslenmenin sadece yeterli ve dengeli beslenmeden geçmediği bunun yanında sürdürülebilir beslenmenin de olması gerektiği öngörülmektedir.

Peki sürdürülebilir beslenme kavramı nedir?

Sürdürülebilir beslenme; kişinin gereksinimi olan besini sadece ihtiyacı kadar almasını, ihtiyacından fazla almamasını savunan bir beslenme modelidir.

Kişinin ihtiyacından fazla besin almaması için temel kural gıda israfının önüne geçmektir. Yapılan araştırmalarda Türkiye’de her gün bin 500 ton ekmek, yani üretilen ekmeklerin yüzde 5’inin israf olduğu görülmektedir. Sürdürülebilir beslenme modelinin amacı bu israfın önüne geçmektir.

Sürdürülebilir beslenme modelinin en önemli diğer özelliği güvenilir besleyici gıdaya, temiz suya, fiziksel ve ekonomik olarak besinlere ulaşabilmektir.

Sürdürülebilir tarım uygulamaları ile sürdürülebilir gıda üretiminin yapılması gerekmektedir. Bunu sağlayabilmek için erozyonu, toprağın tuzlulaşmasını, su kaynaklarının kirlenmesini ve diğer zararları en aza indirgeyen sürdürülebilir tarım tekniklerinin geliştirilmesi gerekmektedir. Sürdürülebilir gıda üretiminde yapılması gereken yaygın olan hayvansal protein ağırlıklı beslenmenin önüne geçmektir. Çünkü bir kilogram tahıl üretilmesi için bin 500 litre suya ihtiyaç varken bir kilogram et üretilmesi için 15 bin litre suya ihtiyaç vardır.

Sürdürülebilir beslenmeye bir örnek verecek olursam. Son zamanlarda çok popüler olan kinoayı örnek gösterebilirim. Kinoa yemek sürdürülebilir beslenmeye uymaz çünkü kinoa ne yazık ki kendi topraklarımızda üretilmiyor. Bunun gibi yurtdışı üretimli ürünler yerine yerli üretimlere yönelmemiz gerekir. Örneğin kinoa yerine siyez bulguru, balsamik sirke yerine doğallığından emin olduğumuz nar ekşisi tüketilmelidir.

Sürdürülebilir Beslenme Modeline Nasıl Geçilir ?

  • Hem sağlık hem de çevresel etkisine bakıldığında tahıllar, baklagiller meyve ve sebzeler daha sık olarak tüketilmelidir.
  • Renkli, dengeli ve yeteri kadar beslenmek olmazsa olmazlardandır.
  • Kırmızı et tüketiminin azaltılması gerekir.
  • Bitkisel protein yönünden zengin besinler diyetinizde yer almaldır: kuru baklagiller, ceviz ve fındık gibi yağlı tohumlar.
  • Meyve ve sebzeler mevsiminde tüketilmelidir. Mevsiminde tüketilmeyen meyve ve sebzelerin seracılık yoluyla yapıldığını biliyoruz ve bu gazlar çevresel etkiye sahiptir.
  • Yemek israfını hayatınızdan çıkarmanız gerekir.
  • Çok fazla ambalajlanmış ürünlerin doğaya zararı daha fazladır. Almadan önce bir kez daha düşünülmelidir. Çevre dostu ambalajlara yönelmeli ve çöpler ayrıştırılmalıdır.
Diren Kaptan
Takip edin

Diren Kaptan

Beslenme ve Diyet Uzmanı - Dorest Güzellik ve Obezite Merkezi
Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Beslenme ve Diyetetik Bölümü’nden 2017 yılında şeref öğrencisi ünvanıyla mezun olmuştur. Eğitim hayatı süresince Ankara’daki çeşitli hastanelerde stajyer diyetisyen ünvanıyla görev yapmıştır. Okuduğu süreç boyunca İşaret Dili ve İlk Yardım Eğitimi, Beden Dili Eğitim Programı, Profesyonel İletişim Eğitim Programı, Zihin Haritaları Eğitim Programı, Diksiyon Hitabet Eğitim Programı Başarı Sertifasını almıştır.
Ekim 2017 yılından itibaren Dorest Güzellik ve Obezite Merkezi’nde diyetisyen ünvanı ile görev yapmaktadır. Katıldığı Gaps eğitimi programı ile Gaps Practitioner Sertifikasını almıştır.
Sağlıklı bir yaşam sürmenin sırrının dengeli ve düzenli beslenmeden geçtiğini bilmekte ve bu ilkeyle yaşamaktadır. Sağlık, beslenme ve diyet üzerine bilimsel yayın ve kitapları yakından takip etmekte ve bu bilgiler doğrultusunda kendini geliştirerek sizleri aydınlatmaktadır.
Diren Kaptan
Takip edin

Diren Kaptan Son Yazıları (Tümünü Gör)

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Whatsapp