Haftaya ve güne enerjik uyanamıyor, gün içinde halsiz, yorgun hissediyorsanız bunların sebebi vücudunuzda demir mineralinin eksikliği olabilir.

Demir eksikliği, vücudun demir ihtiyacının artması ya da demirin iyi emilim gösterememesine bağlıdır. Demir minerali kanda bulunan alyuvar hücrelerinin üretiminde kullanılır. Demir eksikliği ise bu hücrelerin sayısında azalmaya neden olur. Bu hücrelerin azalması halsizlik ve yorgunluğa neden olur.

Demir eksikliği anemisi en sık doğurganlık çağındaki kadınlarda, bebek ve çocuklarda görülmektedir. Dünya sağlık örgütünün tahminlerine göre Türkiye’de okul öncesi çocuklarda kansızlık %32,6, hamile kadınlarda %40,2, hamile olmayan doğurgan çağdaki kadınlarda %26,3 oranındadır. Bu oranlar ülkemizde Demir eksikliği anemisinin sıklıkla görüldüğünü göstermektedir.

Peki demir eksikliğinin belirtileri nelerdir?

-Yorgunluk, halsizlik, baş dönmesi

-Nefes almada güçlük

-Bulanık görme, uykusuzluk, titreme, iştahsızlık

-Deride, göz kapaklarının iç kısmında ve avuçta solukluk

-Çarpıntı

-Bacaklarda ödem

-Kaşık tırnak

-Pika (buz ve toprak yeme)

Eğer bu belirtilerden en az bir tanesine sahip iseniz doktorunuza danışıp kan değerlerinize baktırmalısınız.

Demir eksikliği tedavisinde doktor tarafından belirlenen ilaç tedavisi düzenli olarak uygulanmalı, bu tedaviye demir mineralinden zengin besinlerle destek verilmelidir. Demir eksikliğinde ilaç takviyesine ek beslenme de çok önemlidir.

Demir birçok besinde doğal olarak bulunmaktadır. Demirin en iyi kaynakları, kırmızı ve beyaz etler, sakatatlar, yumurta, tahıllar, kuru baklagiller, süt ve süt ürünleri, ceviz, yağlı tohumlar, koyu yeşil yapraklı sebzelerdir.

C vitamini demir emilimini arttırmaktadır. Bu nedenle özellikle yemeklerle birlikte domates, mandalina, maydanoz, brokoli, kivi, portakal türünden bir C vitamini kaynağı tüketmek gerekir.

Özellikle demir içeren bitkisel besinlerin etkisini arttırdığı için; Kahvaltıda, yumurtayla birlikte maydanoz tüketilmelidir. Ana öğünde et, tavuk, balık yanında bol limonlu salata yenmelidir. Ara öğünde ise badem, ceviz ile kivi birlikte tüketilmelidir.

Demir emilimini azaltan besinlerin tüketimine de dikkat edilmelidir. Demirden zengin besinlerle birlikte kalsiyum kaynağı süt, yoğurt gibi besinler tüketilmemelidir. Kahve demir emilimini %39 oranında, çay ise %87 oranında azaltmaktadır. Bu nedenle yemeklerle birlikte çay, kahve tüketilmemelidir.

Demir eksikliğini önlemek için günlük demir alımına ve demir emilimine dikkat edilmelidir.

Diren Kaptan
Takip edin

Diren Kaptan

Beslenme ve Diyet Uzmanı - Dorest Güzellik ve Obezite Merkezi
Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Beslenme ve Diyetetik Bölümü’nden 2017 yılında şeref öğrencisi ünvanıyla mezun olmuştur. Eğitim hayatı süresince Ankara’daki çeşitli hastanelerde stajyer diyetisyen ünvanıyla görev yapmıştır. Okuduğu süreç boyunca İşaret Dili ve İlk Yardım Eğitimi, Beden Dili Eğitim Programı, Profesyonel İletişim Eğitim Programı, Zihin Haritaları Eğitim Programı, Diksiyon Hitabet Eğitim Programı Başarı Sertifasını almıştır.
Ekim 2017 yılından itibaren Dorest Güzellik ve Obezite Merkezi’nde diyetisyen ünvanı ile görev yapmaktadır. Katıldığı Gaps eğitimi programı ile Gaps Practitioner Sertifikasını almıştır.
Sağlıklı bir yaşam sürmenin sırrının dengeli ve düzenli beslenmeden geçtiğini bilmekte ve bu ilkeyle yaşamaktadır. Sağlık, beslenme ve diyet üzerine bilimsel yayın ve kitapları yakından takip etmekte ve bu bilgiler doğrultusunda kendini geliştirerek sizleri aydınlatmaktadır.
Diren Kaptan
Takip edin

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Whatsapp