Haftaya ve güne enerjik uyanamıyor, gün içinde halsiz, yorgun hissediyorsanız bunların sebebi vücudunuzda demir mineralinin eksikliği olabilir.

Demir eksikliği, vücudun demir ihtiyacının artması ya da demirin iyi emilim gösterememesine bağlıdır. Demir minerali kanda bulunan alyuvar hücrelerinin üretiminde kullanılır. Demir eksikliği ise bu hücrelerin sayısında azalmaya neden olur. Bu hücrelerin azalması halsizlik ve yorgunluğa neden olur.

Demir eksikliği anemisi en sık doğurganlık çağındaki kadınlarda, bebek ve çocuklarda görülmektedir. Dünya sağlık örgütünün tahminlerine göre Türkiye’de okul öncesi çocuklarda kansızlık %32,6, hamile kadınlarda %40,2, hamile olmayan doğurgan çağdaki kadınlarda %26,3 oranındadır. Bu oranlar ülkemizde Demir eksikliği anemisinin sıklıkla görüldüğünü göstermektedir.

Peki demir eksikliğinin belirtileri nelerdir?

-Yorgunluk, halsizlik, baş dönmesi

-Nefes almada güçlük

-Bulanık görme, uykusuzluk, titreme, iştahsızlık

-Deride, göz kapaklarının iç kısmında ve avuçta solukluk

-Çarpıntı

-Bacaklarda ödem

-Kaşık tırnak

-Pika (buz ve toprak yeme)

Eğer bu belirtilerden en az bir tanesine sahip iseniz doktorunuza danışıp kan değerlerinize baktırmalısınız.

Demir eksikliği tedavisinde doktor tarafından belirlenen ilaç tedavisi düzenli olarak uygulanmalı, bu tedaviye demir mineralinden zengin besinlerle destek verilmelidir. Demir eksikliğinde ilaç takviyesine ek beslenme de çok önemlidir.

Demir birçok besinde doğal olarak bulunmaktadır. Demirin en iyi kaynakları, kırmızı ve beyaz etler, sakatatlar, yumurta, tahıllar, kuru baklagiller, süt ve süt ürünleri, ceviz, yağlı tohumlar, koyu yeşil yapraklı sebzelerdir.

C vitamini demir emilimini arttırmaktadır. Bu nedenle özellikle yemeklerle birlikte domates, mandalina, maydanoz, brokoli, kivi, portakal türünden bir C vitamini kaynağı tüketmek gerekir.

Özellikle demir içeren bitkisel besinlerin etkisini arttırdığı için; Kahvaltıda, yumurtayla birlikte maydanoz tüketilmelidir. Ana öğünde et, tavuk, balık yanında bol limonlu salata yenmelidir. Ara öğünde ise badem, ceviz ile kivi birlikte tüketilmelidir.

Demir emilimini azaltan besinlerin tüketimine de dikkat edilmelidir. Demirden zengin besinlerle birlikte kalsiyum kaynağı süt, yoğurt gibi besinler tüketilmemelidir. Kahve demir emilimini %39 oranında, çay ise %87 oranında azaltmaktadır. Bu nedenle yemeklerle birlikte çay, kahve tüketilmemelidir.

Demir eksikliğini önlemek için günlük demir alımına ve demir emilimine dikkat edilmelidir.

Diren Kaptan
Takip edin
Diren Kaptan Son Yazıları (Tümünü Gör)

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Whatsapp