emzirme döneminde hem annenin hem de bebeğin sağlığı için yeterli ve dengeli beslenme çok önemlidir. bu dönemde annenin sağlığının korunması, yeterli miktarda süt salgısının olması ve annenin kilo artışının engellenmesi için emziklilik döneminde annenin beslenme konusunda bilinçlenmesi de önem taşımaktadır.

1) gebelik boyunca alınan kilo fazlalıkları için emziren anneler diyet yapabilir mi? diyet yapmak için ne zaman başlanmalıdır?

ilk 3 ay süt miktarının etkilenmemesi için kilo verme diyeti uygulanmamalıdır. 3. aydan sonra bebeğin ek gıdaya geçeceği 6. aya kadar ayda 2-3 kilo verdirecek kadar anne beslenmeli, daha sonrasında ise diyete devam edilmelidir.

2)  emziren annenin beslenme düzeni nasıl olmalıdır?  sütü olumsuz yönde etkileyebilecek besinler var mıdır?

emziren annenin günlük kalori gereksinmesi ihtiyacından 300-500kalori  arasında artırılarak düzenlenmelidir. aynı zamanda 1800 kalori altında diyet uygulanmamalıdır. gözardı edilmemesi gereken önemli bir noktadır o yüzden beslenme uzmanından yardım alınmalıdır.

emziren anne ana öğünlere ek olarak ara öğün de yapmalı ve 3 ana 3 ara öğün olmak üzere 6 öğün beslenmelidir.

emziklilik döneminde annenin alması gereken protein gereksinimi artmaktadır. bu ihtiyacın karşılanması için kaliteli protein kaynakları önem taşımaktadır. yumurta, kırmızı et, tavuk, balık, süt ve süt ürünleri günlük beslenmesinde mutlaka olmalıdır.

hem annenin enerji ihtiyacınıkarşılamak için hem de bebeğin beyin gelişimi için sağlıklı yağlar çok önemlidir. sağlıklı yağ içeren ceviz, badem, fındık, zeytin, zeytinyağı, ayçiçek yağı diyette olması gereken önemli besin grubudur.

karbonhidrat türü annenin hem enerji ihtiyacını hem de süt miktarını etkiler, bu yüzden alınan karbonhidrat kadar türü de önemlidir. şeker ve şeker içeren besinler tüketilmemelidir, şeker yerine kompleks karbonhidrat grubu tercih edilmeli. bu grupta ise

* bulgur

*yulaf ezmesi

*kinoa

*karabuğday

*tam buğday, çavdar, tam tahıllı ekmekler,

* taze ve kuru meyveler

yer almaktadır.

kalsiyum minerali süt yapımı ve annenin gereksinimi için önemlidir. kalsiyum kaynağı olan süt, yoğurt, kefir, peynir gibi besinler diyette mutlaka olmalıdır. süt bebeğe veya  anneye gaz yapıyor ise laktozsuz tercih edilebilir.

anne sigara ve alkolden uzak durmalıdır.

SÜTÜ OLUMSUZ ETKİLEYEBİLECEK BESİNLER:

*SOĞAN

*SARIMSAK

*KARNABAHAR, BROKOLİ

*ACI BAHARATLAR

*KABAK gibi besinler sütün tadını bozabilir, dikkatli tüketilmelidir.

aynı zamanda kurufasulye, nohut, mercimek gibi besinler gaz yapımına neden olabilir bu yüzden pişirilmeden suda bekletilip kabuğu soyulmalıdır.

anne bu dönemde koyu çay , koyu kahve , yeşilçay, beyaz çay gibi bitki çayları bebekte uykusuzluk ve huzursuzluk yaratabileceği için uzak durulmalıdır.

3) EMZİREN ANNE DİYET LİSTESİNDE SÜT MİKTARINI ARTIRMAK İÇİN NELER OLMALIDIR?

* annenin bu dönemde yeterli sıvı tüketmesi süt miktarını etkileyen önemli etkenlerdendir. anne minimum 3 lt su içmeli, buna ek olarak süt, ayran ,şekersiz komposto, taze sıkılmış meyve suları tercih edebilir.

* rezene çayı (günde 2 fincan)

* dereotu, maydonoz gibi taze yeşillikler

* bulgur

* yulaf ezmesi ( süte veya yoğurda karıştırılarak)

*medine hurması (günde 2 adet)  gibi besinler de diyete eklenmelidir.

 

4) EMZİREN ANNELER DİYETE EK OLARAK EGZERSİZ YAPMALI MIDIR?

emziren annelerde ağır egzersiz sonrasında sütün laktik asit içeriği artabilir. bu durum sütün tadını etkileyebilir. orta tempolu yürüyüşler  yapılabilir ancak dikkat edilmesi gereken durum egzersiz ile emzirme arasında minimum 1 saat olmalıdır.

5) EMZİRME KİLO VERMEYİ ETKİLER Mİ?

emziren anneler emzirdiği sürece kalori yakarlar. 100 ml süt salgısı için 70 kalori enerji harcanır. gebelik döneminde oluşan yağ depoları emzirklilik döneminde annenin enerji ihtiyacını karşılar ve bu sayede annenin yağ kaybı anlamlı olur ve kilo kaybını destekler.

EMZİREN ANNELER İÇİN ORTALAMA GÜNLÜK BESİN PORSİYONLARI

SÜT/YOĞURT/KEFİR ……………3 BARDAK

YUMURTA, PEYNİR ……………….2-3 PORSİYON

EKMEK…………….. 4-6  İNCE DİLİM

BULGUR/YULAF/ KARABUĞDAY……… 4-5 KAŞIK

ET/TAVUK/BALIK………………….120-200 GR

MEYVE …………………. 3 PORSİYON

SEBZE…………………..2-3 PORSİYON

Yeşim Üngör Aktar
Takip Edin

Yeşim Üngör Aktar

Beslenme ve Diyet Uzmanı - Dorest Güzellik ve Obezite Merkezi
Lisans dönemini 2017 yılında Artvin Çoruh üniversitesinden mezun olarak tamamlamıştır. Lisans hayatı boyunca Klinik beslenmesi, Anne ve Çocuk Beslenmesi, Hastalıklarda Beslenme ve Kurumsal Beslenme Üzerine eğitimler almış olup , Adana Numune eğitim ve Araştırma Hastanesinde, RTE Eğitim ve araştırma hastanesinde, Artvin Devlet Hastanesinde Stajyer Diyetisyen olarak eğitimini tamamlamıştır. Kanser ve Beslenme, Sporcu Beslenmesi üzerine eğitimlere katılmıştır. 2017 yılında bir catering firmasında Kurum Diyetisyeni olarak, 2018 yılının ilk aylarında ise Adana'da Ozon Terapi Ünitesinde Klinik Diyetisyeni olarak çalışmıştır. 2018 Eylül ayından itibaren Dorest Güzellik Merkezinde çalışmaktadır.
Yeşim Üngör Aktar
Takip Edin

Yeşim Üngör Aktar Son Yazıları (Tümünü Gör)

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Whatsapp