Dünya Menopoz Günü

Dünya Sağlık Örgütü tüm dünyadaki kadınların menopoz ve menopoz ile ilgili sağlık sorunları açısından bilinçlendirilmesi amacıyla 18 Ekim’i Dünya Menopoz Günü olarak kabul etmiştir.

Menopoz, kadınlarda adet görmenin bitişi olarak kabul edilir. Yani kadınlarda yumurta üretiminin bittiği dönemdir. Ülkemizde menopoza girme yaşı yaklaşık 47-49 yaş, dünyada ise 50-52 yaş civarındadır. Menopoza giriş birdenbire ve aniden olmamakta yıllarca devam eden bir sürecin sonunda ortaya çıkmaktadır.

Peki bu dönemde veya öncesinde beslenmenin önemi nedir?

Menopoz döneminde beslenme, üzerinde durulmayan ama oldukça önemli bir konudur. Yavaşlayan metabolizma, sistemde meydana gelen hormonal değişimler kadın bedeninde birçok değişikliğe yol açmaktadır. Özellikle 40’lı yaşların başından itibaren kadınların bel bölgesinde yağlanma başlar ama kimse bunu premenopozla (menopoz öncesi dönem) bağdaştırmaz. Oysa beden bir anda menopoza girmiyor, seneler içinde değişimler yaşanıyor. Birçok bilimsel çalışmada menopoz öncesinde ve sırasında doğru ve sağlıklı beslenmenin önemi saptanmıştır.

Beslenmemiz ve vücudun kilosu menopoz ile yakından ilişkilidir. Rafine edilmemiş tahıllar (tam tahıl, çavdar, yulaf…) ve baklagiller (nohut, fasulye, mercimek) tüketen kadınların menopoz döneminde obez olma oranları daha düşük; rafine edilmiş tahılların (beyaz ekmek, makarna, şehriye, beyaz pirinç…), kırmızı et ve patates tüketimi artıkça obezite riski artıyor.

Mesela rafine makarna ve pirinç tüketim sıklığının yüksek oluşu erken menopoz için bir faktör olarak gösterilebilmektedir; bu durum menopoza girişi 1.5 yıl öne çektiğini gösteren çalışmalar vardır.

Sağlıksız beslenme, bel çevresi yağlanmanın artması ve yüksek kilo erken menopoza girmeyi tetikler. O nedenle bel çevresi ölçümü çok önemlidir. Kadınlarda 80 cm üzeri risk, 88 cm ve üzeri ise yüksek risk olarak kabul edilmektedir. Ve bel çevresinin bu sınırları aşması menopoza erken girme riskini etkiliyor.

Menopoz döneminde kadınların karşı karşıya kaldığı sorunlardan birisi de osteoporozdur (kemik erimesi). Hatta 20 Ekim de Dünya Osteoporoz günüdür. Kadınlarda menopoz döneminde, östrojen seviyelerinin düşmesine bağlı olarak, kemik kaybı en hızlı dönemine ulaşır. Osteoporoz Dünya’da 200 milyon kadını etkilemektedir.

Bu noktada sağlıklı ve doğru beslenme bir kez daha önem kazanmaktadır. Sadece kilo için değil kemik sağlığımız için de bu dönemde ve hatta menopoza girmeden önceki yıllarda doğru beslenme ve spor oldukça önemlidir. Bu sebeple vitamin, mineraller bir kez daha önem kazanmaktadır. D vitamini, kalsiyum, magnezyum ve çinko kemik sağlığı için başı çeken vitamin ve minerallerdir.

D vitamini kalsiyumun emiliminde önemli rol oynayan bir vitamindir. Kadınlarda bu dönemde meydana gelen osteoporoz gelişimini önlemek için olmazsa olmaz bir vitamindir. D vitaminin en büyük kaynağı GÜNEŞ’tir. Kalsiyum ise sadece sütte yoktur; süt ürünleri (peynir, yoğurt), koyu yeşil yapraklı sebzeler(örneğin karalahana), brokoli, badem, bazı balıklar (sardalya…) yüksek kalsiyum kaynaklarıdır.

Bu dönemde egzersiz hem kilo alımı açısından, hem kemik sağlığı açısından, hem de bu dönemde artan kalp hastalıkları için oldukça önemlidir.

Özetleyecek olursak;

  1. Lifli beslenme çok önemlidir, bu sebeple yeme alışkanlıklarının içerisine taze sebze ve meyvelerin eklenmeli
  2. Makarna, pilav, patates, beyaz ekmek tüketimi limitlendirilmeli; rafine edilmemiş karbonhidratlar (tam tahıl, çavdar, yulaf…) ve kuru baklagiller (nohut, fasülye, mercimek) tercih edilmeli
  3. Yüksek miktarda kırmızı et tüketilmemesine özen gösterilmeli
  4. Sezonunda yağlı balık tüketilebilir, fakat çiftlik balıklarına dikkat edilmeli!
  5. İşlenmiş paketli gıdalardan (cipsler, bisküvileri, krakerler…) uzak durulmalı
  6. Kemik sağlığımız açısında, kalsiyum kaynakları olan süt ürünleri(peynir, yoğurt), koyu yeşil yapraklı sebzeler(örneğin kara lahana), brokoli, badem, bazı balıklar (sardalya…) tüketimine özen gösterilmeli
  7. En önemlisi de, açlık-tokluk sinyallerinizi dinleyerek; farkındalığınızı kaybetmeden yemek yemeyi unutmayın
  8. Alkol tüketimi sınırlandırılmalı

Dünya Gıda Günü

Birleşmiş Milletler Gıda ve Tarım Örgütü’nün (FAO) kuruluş tarihi olan 16 Ekim, her yıl Dünya Gıda Günü olarak kutlanıyor.

Her yıl farklı bir tema ile kutlanan Dünya Gıda gününün 2019 yılı teması #SıfırAçlık olan bir Dünya için Sağlıklı Beslenme olarak belirlenmiştir.

Dünya Gıda Günü 2019 teması: Sağlıklı Beslenme

Yakın dönemde; küreselleşme, kente göç ve gelir artışının bir sonucu olarak beslenme biçimimiz ciddi şekilde değişti. Mevsimsel ve bitkisel ürünlere dayalı, lifçe zengin yiyecekleri terk ederek rafine nişasta, şeker, yağ, tuz, işlenmiş gıda, et ve diğer hayvansal ürünlere yöneldik.

Artık evde yemek yapmaya daha az zaman harcıyoruz. Özellikle şehirlerde, tüketiciler beslenme ihtiyaçlarını süpermarketler, fast food restoranları ve paket servisten karşılıyor. Bu da sağlıksız besinlerin daha çok tüketilmesine yol açıyor.

Sadece sağlıksız beslenme değil bunun yanında hareketsiz yaşam tarzı da obezite oranlarının hızlı bir şekilde artmasına yol açtı. Kısa mesafelere bile arabayla gitme, asansör kullanımının artması ve yürüyüş yapmamak hareketsiz yaşama neden olan etmenlerdendir. Üstelik bu yalnızca gelişmiş ülkeleri değil, açlık ve obezitenin aynı anda görüldüğü düşük gelirli ülkeleri de etkiliyor.

Sağlıksız beslenme, bulaşıcı olmayan hastalıklara (kalp damar hastalıkları, diyabet ve belirli kanser türleri) bağlı ölümlerde en büyük risk faktörü olarak kabul ediliyor.

Dünya genelinde her 5 ölümden 1’inden sorumlu olan sağlıksız yeme alışkanlıkları, yılda 2 trilyon dolarlık maliyetiyle ülkelerin sağlık bütçelerinde de önemli bir yer tutuyor.

Bu durum hem sağlık hem sosyal hem de ekonomik yönden Dünya’yı etkileyecek düzeye gelmiştir. Bu nedenle sağlıksız beslenmeye dur denmeli ve bunun için daha da çok çalışmalıyız.

İnsanların bilinçlenmesini sağlamalı beslenme bilgilerine her anlamda doğru bir şekilde ulaşmalarını sağlamalıyız.

BTL Exilis Elite ile yaza girmeden selülitten kurtulmak mümkün müdür?

BTL Exilis Elite ile cilt yüzeyi soğutulurken cilt altına inen radyo frekans ve ultrason enerjisi belirli derecelerde yağ azaltılmasını sağlar. Cilt yüzeyi belirli bir dereceye kadar ısınır ve kollajen aktivasyonu sağlanır. Böylece incelirken sıkılaşabilir ve yaza daha hızlı hazırlanabilirsiniz.

Vücutta saten etkisinin diğer işlemlerden farkı nedir?

Uygulama cilt yüzeyi belirli bir dereceyi geçmeyecek şekilde ayarlanır.Başlık üzerindeki bulunan soğutucu sayesinde.Soğutucu ne işe yarar? Cildinizi fazla ısınıp yanmalardan korur konforlu bir işlem sağlar.Neden mi?
Yağları yok edebilmeniz için belirli bir dereceyi geçmemeniz gerekir ancak cildin yüzeyini gereğinden fazla ısıtırsanız yanık olur.Bu yüzden patentli başlığı sayesinde BTL Exilis Elite cildinizi korurken cilt altındaki yağa etki eder. Bu konuda güvenilir ve deneyimli yerlerden hizmet almanız da önemlidir.

Whatsapp