İYOT
Vücut tarafından salgılanamadığı için sadece besinlerden alabildiğimiz iyot, ne yazık ki dünyada en çok eksikliği görülen besin öğelerinden biridir. Özellikle yağışın fazla olduğu yıkanmış topraklarda (Asya kıtası, Karadeniz bölgesi gibi) yaşayan bireylerde sık rastlanmaktadır. Dünya Sağlık Örgütü’nün verilerine göre, dünya nüfusunun yüzde 54’ü iyot yetersizliği ve bunun yaratabileceği hastalık riskleriyle yaşıyor.
Yeryüzündeki iyotun büyük bir kısmı okyanusta ve özellikle yosunda bulunur. İnsan vücudunun düzgün bir şekilde çalışabilmesi için gerekli olan iyot, bağırsak tarafından emilir ve kan dolaşımı yoluyla hormon salgılanması için depo yeri olan tiroid bezlerine taşınır.
YETERLİ İYOT ALMANIN FAYDALARI NELERDİR?

  • Dengede ve yeterli düzeyde bulunan tiroid hormone sayesinde guatr, hipertiroid, hashimato gibi birçok kronik hastalıktan korunmuş oluruz.
  • Metabolizmanın doğru çalışmasını sağlayarak yağ yakımını arttırmaktadır.
    Çocuklarda büyüme-gelişme ve sinir sisteminin gelişimini sağlamaktadır.

YAŞ GRUPLARINA GÖRE ALINMASI GEREKEN İYOT MİKTARLARI

  • Yetişkinler: 150 mikrogram
  • Hamile ve emzikliler: 250 mikrogram
  • 1-12 yaş arası çocuklar: 90-120 mikrogram
  • 12 yaş üzeri çocuklar: 150 mikrogram
  • Günde sadece 2 gram iyotlu tuzun sürekli kullanılıyor olması iyot ihtiyacını karşılamaya yetiyor. Tuzdaki iyotun korunması için nemli olmayan, ışık görmeyen kapalı kaplarda saklanmalı ve yemeğe piştikten sonra ilave edilmelidir.

İYOT KAYNAKLARI

  • Tuzlu su balıkları (Ton balığı, morina balığı, mezgit vb.)
  • Kabuklu deniz ürünleri ve deniz yosunları
  • Patates (Özellikle kabuklarıyla)
  • Yumurta (Günde 1 yumurta ihtiyacın %20’sini karşılar.)
  • Süt ve süt ürünleri (1 bardak süt ihtiyacın %40’ını, 1 kase yoğurt %60’ını karşılar.)
  • Kızılcık

İYOT EKSİKLİĞİNDEN GÖRÜLEN PROBLEMLER

  • Kilo artışı
  • Guatr
  • Hipertiroid
  • Üşüme ve titreme
  • Halsizlik ve uykusuzluk
  • Kuru saç ve cilt
  • Kabızlık
  • Menstruasyon döneminde düzensizlik
  • Kretenizm (Fiziksel ve mental gelişmenin sekteye uğradığı bir çocukluk dönemi hastalığı)
  • İnfertilite (kısırlık)
  • Uzun dönem eksikliğinde depresyon
  • Zeka geriliği, işitme ve konuşmada bozukluk

Ancak guatrojen dediğimiz besinler yeterli iyot alsanız bile emilimi engellediği için eksikiğe neden olabilmektedir. Tiroid bezinin genişlemesine yol açabilir ve böylece tiroid fonksiyonunu baskılar. Peki bu besinler nelerdir?

  • Brokoli
  • Karalahana
  • Karnabahar
  • Turp
  • Şalgam
  • Şeftali
  • Hardal
  • Soya ürünleri
    gibi besinler bu gruba girer. Aşırı tüketimden kaçınmalı ve eğer tiroid ilacı kullanıyorsanız aynı anlarda bu besinleri tüketmemeye özen göstermelisiniz.
Rabia Yoran
Takip edin

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Whatsapp