İnsan vücudunda canlılığı korumak ve hayati fonksiyonları yerine getirebilmek için her gün bir dizi reaksiyon meydana gelmektedir. Bu reaksiyonlar sonucunda “serbest oksijen radikalleri” ortaya çıkar. Bu yapılar açığa çıkan yararlı oluşumları tutarak vücutta kullanılmasını engellemektedir. Antioksidanlar da hücre içinde oksidasyon olayının meydana gelmesini önleyen moleküllerin geneline verilen isimdir. Yani antioksidanlar vücudumuzdaki bu zararlı serbest oksijen radikallerini tutar ve etkisiz hale getirir. Bu sayede bizi zararlı oluşumlardan korumuş olurlar. Besinlerdeki bu antioksidan aktivite ise ORAC skoru olarak karşımıza çıkmaktadır.

ORAC Skoru Nedir?

Oksijen Radikal Absorbans Kapasitesi, yani kısaca ORAC; kimyasal biyomarkerlar kullanılarak besinlerin toplam antioksidan güçlerinin ölçülebildiği bir yöntemdir. ORAC skoruna bakılarak bir besinin antioksidan içeriği anlaşılabilir. ORAC skoru ne kadar yüksekse antioksidan aktivite de o kadar yüksektir, besin vücudu zararlı oluşumlardan iyi temizler.

ORAC kapasitesi yüksek olan besin tüketmek;

  • Bağışıklığı güçlendirir.
  • Beyin hücrelerinin sağlıklı kalmasını sağlar.
  • Kan damarlarındaki oksijen hasarını engeller.
  • Vücudu erken yaşlanmaya ve kansere karşı korur.
  • Uzun dönemdeki hafıza kayıplarını önler.

Bir günde alınan ORAC skoru ne kadar olmalı?

Günde en az 3000 ORAC birimi alınmalıdır. Ancak günde alınması 5000 ORAC birimi kişiye maksimum koruma sağlar.

Peki, hangi besinde ne kadar antioksidan bulunmaktadır?

Genel olarak besin gruplarındaki en yüksek ORAC skoruna sahip besinlere bakacak olursak;

Meyveler

  • Yaban mersini: 9621
  • Nar: 4479
  • Çilek: 4302
  • Kiraz: 3747
  • İncir: 3383
  • Gojiberry: 3290
  • Portakal: 2103
  • Avokado: 1922
  • Şeftali: 1922
  • Limon: 1346
  • Mango: 1300
  • Kivi: 1210

Sebzeler

  • Zencefil(taze): 14840
  • Fasulye: 13259
  • Enginar: 9416
  • Sarımsak: 5708
  • Kişniş(taze): 5141
  • Kara lahana: 2496
  • Kuşkonmaz: 2252
  • Roka: 1904
  • Pancar: 1776
  • Turp: 1750
  • Ispanak: 1531
  • Brokoli: 1510
  • Maydanoz: 1301

Kuru baklagiller

  • Mercimek: 7282
  • Soya Fasulyesi: 5409
  • Börülce: 4343
  • Kuru Fasulye: 1861
  • Nohut: 847

Kuru Yemişler

  • Ceviz: 13541
  • Fındık: 9645
  • Antep Fıstığı: 7675
  • Badem: 4454
  • Kaju: 1948

Sonuç olarak; antioksidanlar sağlıklı bir yaşamın olmazsa olmazlarıdır diyebiliriz. Doğru ve dengeli beslenirken antioksidan alımına dikkat ederek birçok kronik hastalıktan korunmak mümkün. Ancak antioksidan içeren besinlerin pişirme, kurutma ve saflaştırma yöntemlerinin oldukça önemli olduğunu da unutmamak gerekir. Çünkü kötü bir pişirme ya da saklama yöntemi besinin antioksidan içeriğine zarar verebilir.

 

Rabia Yoran
Takip edin

Rabia Yoran

Beslenme ve Diyet Uzmanı - Dorest Güzellik ve Obezite Merkezi
2017 yılında Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Beslenme ve Diyetetik Bölümü’nden şeref öğrencisi olarak mezun olmuştur.
Üniversite eğitimi süresince, Hacettepe Üniversitesi Erişkin Hastanesi onkoloji, nutrisyon destek, genel ve estetik cerrahi, poliklinik, dahiliye bölümlerinde ve Türkiye Yüksek İhtisas Eğitim ve Araştırma Hastanesi’nde yetişkin beslenmesi üzerine; Hacettepe Üniversitesi İhsan Doğramacı Çocuk Hastanesi’nde çocuk beslenmesi üzerine; özel bir catering firması ve Hacettepe Üniversitesi Hastaneleri mutfağında kurum beslenmesi üzerine stajlarını başarı ile tamamladı.
Lisans eğitimi sırasında "İntestinal Mikrobiyota Ve Sağlık İlişkisi" üzerine bir seminer hazırladı. Bitirme tezi olarak da "Tabak Renginin Besin Alımı Üzerine Etkisi" adlı konuyu inceledi. Kaliteli bir yaşamın ilk adımının dengeli ve doğru beslenmek olduğunu savunan ve beslenme programlarını bu amaçla yazan Rabia Yoran 2018 yılının ağustos ayında Dorest ailesine katıldı. Şuan Nazilli şubesinde danışan kabulüne devam etmektedir.
Rabia Yoran
Takip edin

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Whatsapp