İnülin, birçok bitkide bulunan çözünebilir bir liftir. Karbonhidratlar sınıfına ait olan inülin, bağırsaklarda sindirilmeyecek şekilde birbirine bağlanmış früktoz molekülleri olan fruktan olarak da bilinir.

İnülinin sağlığa pek çok yararı bulunmaktadır.

  • İnülinin sindirim sağlığını iyileştirici etkisi vardır. Bağırsaklarımızda yararlı ve zararlı pek çok bakteri yaşamaktadır. İnülin, bağırsaklardaki doğru bakteri dengesini sağlayarak sağlıklı olmayı ve hastalıklardan korunmamızı sağlar.
  • İnülin kabızlığı gidermede yardımcı olur.  İnülin bu etkiyi bağırsak hareketlerini arttırarak ve daha iyi dışkı kıvamı sağlayarak yapmaktadır.
  • Birçok çalışma inülinin kilo vermeye de yardımcı olduğunu göstermektedir. İnülin alımı ile açlık hormonlarının azaldığı ve doygunluk hissinin arttığına dair çalışmalar bulunmaktadır.
  • Bazı çalışmalar, inülinin diyabet ve prediyabetli kişilerde kan şekeri kontrolünü iyileştirebileceğini göstermektedir.
  • İnülin ayrıca kalp sağlığını destekler. Kandaki trigliserit ve LDL kolesterollerini düşürücü etkisi vardır.
  • Mineral emilimini ve kemik sağlığını iyileştirici etkisi vardır. Birkaç çalışma inülinin kalsiyum ve magnezyum emilimini artırabileceğini ve çocuklarda kemik mineralizasyonunu artırabileceğini göstermektedir.
  • Ayrıca inülin, kolon kanserinin önlenmesine yardımcı olabilir. Hayvan çalışmaları, inülinin bağırsak iltihabını azalttığını ve prekanseröz hücrelerin büyümesini azalttığını göstermiştir.
  • İnülin, ülseratif kolit ve Crohn hastalığı dahil olmak üzere enflamatuar barsak hastalıklarına karşı da yarar sağlayabilir.
  • Görüldüğü gibi inülinin bağırsak sağlığından kilo vermeye kadar pek çok yararı bulunmaktadır. Bu nedenle beslenmemizde inülin kullanımına yer vermemiz gerekmektedir.

Peki, inülin nelerde bulunur ve biz nasıl kullanabiliriz?

Doğal olarak birçok bitki az miktarda da olsa inülin bulundurur ve inülin içeren bitkiler yıllardır kullanılmaktadır. Bazı bitkiler ise inülinin çok iyi kaynağıdır. Bunların başında: kuşkonmaz, hindiba kökü, yacon kökü, sarımsak, yer elması, Meksika turpu ve soğan gelmektedir.

Ancak inülinin ticari kullanımı da mevcuttur. Yapay olarak üretilen inülinler ilave formda, protein barlarda, yoğurtlarda ve diğer ürünlerde bir bileşen olarak bulunur.

Tüm inülin tipleri çoğu insan için güvenli olsa da, bazılarının yan etkilere neden olma olasılığı daha yüksektir. Bu nedenle, inülin kullanımına diyetinize düzenli olarak yavaş yavaş inülin bakımından zengin yiyecekler ekleyerek başlayabilirsiniz.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Whatsapp