Ramazan ayında kalp rahatsızlığı olan hastalar özellikle “Oruç tutabilir miyim?” ve “Nasıl beslenmeliyim?” sorularına cevap aramaktadır. Oruç tutmak kalp sağlığını korumaya yardımcı olabilmektedir. Sağlıklı beslenmeyle birlikte tutulan oruç ile kandaki kötü kolesterol (LDL kolesterol) azalabilmektedir.

Oruç tutmanın vücuda sağladığı faydalar dışında bazı kalp hastalarında sağlık riski de oluşturabilmektedir. Özellikle kalp yetmezliği, kalp büyümesi, kalp kapak hastalığı, yüksek tansiyon, ritim bozukluğu, diyabet olan ve ilaç kullanan hastaların oruç tutmadan önce doktoruna danışması kalp damar sağlığını korumak için önemlidir.

Ramazanda uzun süren açlık ve su tüketiminin yetersiz olması sonucu metabolizmada yavaşlama olabilmektedir. Bu dönemde kilo almamak ve kalp sağlığını korumak için dikkat edilmesi gereken bazı önemli detaylar bulunmaktadır;

  • İftarda 1-2 kepçe çorba ve bir hurma ile başlayıp yaklaşık 10 dk. ara verdikten sonra az yağlı, az tuzlu ve hafif beslenilmeli
  • Yemeklerde iç yağ, kuyruk yağı, tereyağı, margarin gibi katı yağlar yerine zeytinyağı, fındık yağı ve diğer bitkisel yağlar kullanılmalı
  • Kızartma, kavurma etler, sucuk, salam, sosis, sakatatlar, yağlı etler ve yağlı peynirlerden kaçınılmalı
  • İftar ve sahurda kepekli, tam buğday gibi tam tahıllı ekmek, bulgur, yulaf ezmesi, tam buğday makarna tercih edilmeli
  • Sofrada sebze yemeği ve salata bulunmalı, haftada 2-3 kez kuru baklagiller; nohut, mercimek, barbunya, kuru fasulye tüketilmeli
  • İftarda ve sahurda yoğurt, ayran, kefir gibi probiyotik içeriği yüksek olan besinler yer almalı
  • Kan şekerinizi dengelemesi ve enerji vermesi için iftar ve sahur arasında bir veya iki kez ara öğün olmalı
  • Ara öğünlerde 1-2 meyve, az miktarda tuzsuz badem, fındık, ceviz gibi kuru yemişler veya şekersiz meyve kompostosu tercih edilmeli
  • Kaymak, krema, mayonez, yağlı soslar, unlu mamuller, bisküvi, çikolata, yağlı ve şerbetli tatlılardan uzak durulmalı
  • Gazlı, şekerli içecekler ve hazır meyve suları içilmemeli
  • Koyu çay ve kahve tüketimi fazla olmamalı
  • Gün içinde enerji vermesi ve metabolizma hızının düşmemesi için sahur mutlaka yapılmalı, yeterli vitamin mineral alınması için taze sebze ve meyvelere yer verilmeli
  • Tuzlu ve bol baharatlı gıdalar tüketilmemeli
  • Yemekten sonra hemen uzanmak reflü şikayetlerini artırabilmektedir. Aynı şekilde yemekten hemen sonra yapılan ani egzersiz ve ağır egzersizler kalp rahatsızlığını artırabildiğinden yemek sonrası hemen spor yapılmamalı
  • Egzersiz iyi kolesterolü (HDL kolesterol) yükseltmektedir. İftardan 1-2 saat sonra yürüyüş yapılmalı
  • Kabızlığı önlemek için kepekli, tam tahıllı ürünler, elma gibi kabuğuyla yenilebilen meyveler, şekersiz meyve kompostosu, salata ve kuru baklagiller tüketilmeli, beyaz unlu ve şekerli besinlerden uzak durulmalı, bol su içilmeli ve iftardan sonra yürüyüş yapılmalı
  • Su alımına dikkat edilmeli özellikle sıcak günlerde vücuttaki su kaybını önlemek için iftar ve sahur arasında en az 2,5-3 litre su içmeye özen gösterilmeli; yetersiz su tüketimi baş ağrısı, halsizlik, kabızlık gibi sorunlara neden olabildiğinden bol su içilmeli
  • Öğünlerde iyi çiğnemeden hızlı yemek ve hava yutmak hem mide-barsak sistemini hem kalp sağlığını olumsuz etkilemektedir. İftarda ve sahurda kısa sürede mideyi çok doldurmamak önemlidir.
  • Orucu açtıktan sonra sigara içmek kan basıncının artmasına, kalp çarpıntısı ve ritim bozukluklarına neden olabilmektedir.

Kalp sağlığımızı korumak ve sağlık risklerini azaltmak için ideal kiloya ulaşmalı, kalp hastalıklarına yönelik düşük kolesterollü beslenmeye özen göstermeli, balık tüketmeli, düzenli egzersiz yapmalı ve sigaradan uzak durmalıyız.

 

 

 

 

 

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Whatsapp