Son zamanlarda sıklıkla konuşulan konulardan biri de bağırsaklar. Bağırsaklarımız ikinci beynimiz olarak kabul edilmektedir. Bağırsaklar durmaksızın gece gündüz çalışır. Vücudumuzun en büyük organı bağırsaktır ve savunma hücrelerinin %70’i burada bulunur. Bize mutluluk, canlılık hissi veren serotonin hormonunun en az %85’i bağırsaklarda üretilmektedir.

Bu nedenle bağırsaklara iyi bakmak ve sağlıklı bağırsaklara ve sağlıklı mikrobiyotaya sahip olmak çok önemlidir.

Mikrobiyota Nedir? 

İnsan mikrobiyotası öncelikli olarak bakteriler, virüsler, mantarlar, olarak vücudumuzun belirli bölgelerinden bulunan mikroorganizma topluluğudur.

Mikrobiyota olarak adlandırdığımız mikroorganizma topluluğu, vücudumuz ile uyum içerisinde çalışır. Bağırsak mikrobiyotası vücudumuzda birçok önemli rol oynar. Mikrobiyota, sindirim sistemini destekleyerek bağırsak hücreleri tarafından sindirilemeyen besinlerin sindirilmesini sağlar.

Vücuda giren mikroplara, toksinlere karşı kalkan görevi gören bağırsak mikrobiyotası mikropların hücrelere girişini engeller. Bağırsaktaki bağışıklık sisteminin gelişmesinde etkili olan mikrobiyota, bağışıklığın artmasını sağlar.

Mikrobiyota, sindirim sisteminin gelişmesinde, bağırsak hücrelerinin onarılması ve yenilenmesinde önemli rol oynar.

Mikrobiyota nasıl bozulur? 

Gereksiz ve fazla antibiyotik kullanımı bağırsak floranızın bozulmasına neden olabilir ve bazı sağlık sorunlarına yol açabilir.

 Karnınızda oluşan şişkinlik ve gazdan mı rahatsızsınız? 

Karında oluşan şişkinlik ve gaz gündelik yaşamımızda bizlere rahatsızlık veren bir durumdur. Sağlıklı bağırsak mikrobiyotası, şişkinlik ve gaz oluşumuna neden olan patojen bakteriler ve parazitlere karşı bizi korur.

Mikrobiyotayı oluşturan, bağırsaklarda bulunan yararlı mikroorganizmalar probiyotik olarak adlandırılır.

Probiyotik olma kriterleri nelerdir?

-Mide asidine ve safra tuzlarına dayanıklı olmak.

-Bağırsakların sonuna kadar canlı ulaşabilmek.

-Patojenlere karşı güçlü bir direnç yapısında olmak,onlara yaşam şansı bırakmayacak kadar etkin olmak.

-Bağırsaklardaki vitamin sentezini ve emilimini sağlamak.

-Sadece sindirim ve bağışıklık sistemi değil, diğer bütün sistemlerin senkronize çalışmasını sağlayacak bir yönetici yetenekte olmak.

-Çeşitli hormonların çalışmasını sağlayan aminoasitleri üretmek

Doğal probiyotik besinler nelerdir ?

Özellikle süt ürünleri bol miktarda probiyotik içerir. Bu nedenle doğal probiyotik besinlerin başında yoğurt, ayran, peynir ve kefir gelmektedir. Süt ürünleri dışında lahana ve salatalık turşusu da çok iyi probiyotik kaynağıdır. Kombu çayı, mikro yosun türleri, bitter çikolata, boza, şalgam doğal probiyotik besinlerdir.

Diren Kaptan
Takip edin

Diren Kaptan

Beslenme ve Diyet Uzmanı - Dorest Güzellik ve Obezite Merkezi
Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Beslenme ve Diyetetik Bölümü’nden 2017 yılında şeref öğrencisi ünvanıyla mezun olmuştur. Eğitim hayatı süresince Ankara’daki çeşitli hastanelerde stajyer diyetisyen ünvanıyla görev yapmıştır. Okuduğu süreç boyunca İşaret Dili ve İlk Yardım Eğitimi, Beden Dili Eğitim Programı, Profesyonel İletişim Eğitim Programı, Zihin Haritaları Eğitim Programı, Diksiyon Hitabet Eğitim Programı Başarı Sertifasını almıştır.
Ekim 2017 yılından itibaren Dorest Güzellik ve Obezite Merkezi’nde diyetisyen ünvanı ile görev yapmaktadır. Katıldığı Gaps eğitimi programı ile Gaps Practitioner Sertifikasını almıştır.
Sağlıklı bir yaşam sürmenin sırrının dengeli ve düzenli beslenmeden geçtiğini bilmekte ve bu ilkeyle yaşamaktadır. Sağlık, beslenme ve diyet üzerine bilimsel yayın ve kitapları yakından takip etmekte ve bu bilgiler doğrultusunda kendini geliştirerek sizleri aydınlatmaktadır.
Diren Kaptan
Takip edin

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Whatsapp