Toplum olarak vazgeçilmez içeceğimiz nedir diye sorulduğunda akla ilk gelen tabiki de tadı ve kokusuyla içimizi ısıtan çay. Çay, dünyada da sudan sonra en fazla tüketilen içecektir. Dünya genelinde siyah çay tüketimi daha yaygındır. Bu nedenle çay denilince akla ilk siyah çay gelmektedir. Fakat siyah çay kadar yeşil çay ve bitki çayı da tüketilmektedir.

Çay lezzetli ve çok tüketilen bir içecek olmasının yanında sağlık üzerine etkileri de dikkat çekmektedir. Çayın yapısında sağlıkla ilişkisi olduğu düşünülen 4000’den fazla bileşik bulunmaktadır. Bu bileşikler çeşitli hastalıklara karşı koruyucu vegüçlü antioksidan özellik göstermektedir.

Kalp hastalıkları dünyada en çok ölüme neden olan hastalıkların başında gelmektedir. Peki çay kalbimizi korur mu? Yapılan çalışmalar çayın kalp hastalıklarına karşı koruyucu olduğu ve kalp krizi riskini azalttığını göstermektedir. Çayın yapısında bulunan flavanoidler bağırsaktan kolesterol emilimini azaltır. Böylece kan kolesterol düzeyini de düşürerek kalbimizi korur.

Çayın kansere karşı koruyucu olduğunu biliyor muydunuz? Çayda bulunan bileşiklerin antioksidan etkisi kansere karşı korur. Özellikle yeşil çay kolon, mide, pankreas, özefagus, mesane kanserlerine karşı koruyucudur.

Siyah çaydaki fenolik bileşikler diyetle alınan demir emilimini olumsuz etkileyebilir. Ancak bu durum demir eksikliği olan bireyleri etkilemektedir. Bu nedenle demir eksikliği olan bireyler yemekle birlikte çay tüketmemelidir.

Çay tüketimine anne adayları da dikkat etmeli neden mi?Çayla alınan kafein anneden bebeğe geçebilmektedir. Gebelikte karşılaşılan en önemli sorunlardan biri de kansızlıktır. Bu sebeplerden dolayı gebe kadınlar çayı fazla tüketmemelidir.

Peki ne kadar çay içmeliyiz ? Günde en az 3 fincan siyah çay tüketimi kalp hastalıklarından korurken 1-6 fincan çay tüketimi antioksidan seviyesini arttırır. Çayın ihtiyaçtan fazla tüketilmesi içerdiği kafeinden dolayı çarpıntı, uykusuzluk ve huzursuzluk yaratabilir. Aynı zamanda çayın diüretik etkisi ve diyetle alınan demir emilimi üzerindeki etkisi nedeniyle günde 8 fincandan az tüketilmelidir.

 

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Whatsapp