Beslenme, hissedilen açlık duygusunu bastırmak amacıyla bir şeyler yiyerek veya içerek karın doyurmak değildir. Beslenme, yaşamın sürdürülmesi, sağlığın korunması ve büyüme amacıyla vücudun gereksinimi olan besinlerin bilinçli bir şekilde alınmasıdır. İnsan sağlığı beslenme, kalıtım, iklim ve çevre koşulları gibi birçok etmenin etkisi altındadır ve bu etmenlerin başında da beslenme gelmektedir.

İnsanlar üzerine yapılan araştırmalarda yetersiz beslenmenin çocuklarda büyümeyi ve zeka gelişimini olumsuz yönde etkilediği görülmektedir. Aynı zamanda yetersiz ve dengesiz beslenme vücut direncinin azalmasına neden olarak hastalıklara yakalanma olasılığını arttırmaktadır. Yetişkinlerde ölüm nedenlerinin başında gelen kalp-damar, kanser, sindirim sistemi hastalıkları ve şeker hastalıklarının oluşumunun önemli bir nedeni de hatalı ve dengesiz beslenmedir.

Yetersiz ve dengesiz beslenme durumunu düzelterek hastalıklara yakalanma riskini azaltmak; yeterli ve dengeli beslenerek mümkündür. Yeterli beslenme, vücudun ihtiyacı olan gerekli enerjinin alınması anlamına gelmektedir. Dengeli beslenme ise enerji sağlayan karbonhidrat, yağ ve proteinlerin vücudun ihtiyacı olan miktarlarda alınmasıdır. Burada önemli olan yeterli ve dengeli beslenmenin bir arada olmasıyla sağlıklı beslenmektir.

Peki yeterli ve dengeli beslenme nasıl olmalıdır?

Beslenme, tüketilen besinlerle ve besinlerin içeriğinde bulunan karbonhidrat, protein, yağ, vitamin ve mineral gibi besin ögeleri ile sağlanır. Her besin, içinde bulunan besin ögeleri açısından farklılık gösterse de bazı besinler içerik açısından benzemektedir. İçerik açısından benzeyen bu besinler gruplara ayrılmıştır. Süt ve sütten yapılan besinler süt grubu; et, tavuk, balık, yumurta, kuru fasulye, nohut, mercimek gibi besinler et-yumurta-kurubaklagil grubu; sebze ve meyveleri içeren besinler sebze-meyve grubu; buğday, pirinç, mısır, çavdar ve yulaf gibi tahılları ve bunlardan yapılan besinler ekmek ve tahıl grubu olarak ayrılmıştır.

Yeterli ve dengeli beslenmenin temel koşulu besin çeşitliliği sağlayarak, aynı öğünde dört besin grubunun da birlikte tüketilmesidir. Tüketilen öğünde et grubu, tahıl grubu, meyve-sebze grubu ve süt grubundan besinler bulunmalıdır.

Tüketilen besinlerin miktarları yaşa ve cinsiyete göre önerilen porsiyonlara uygun olmalıdır.

Metabolizmanın düzenli çalışması ve dengeli beslenmek amacıyla günde en az 3 öğün tüketilmelidir. Öğün düzeni 3 ana ve 3 ara öğün olarak sağlanabilir. Öğünler arasında en önemlisi olan sabah kahvaltısı kesinlikle atlanmamalıdır.

Yeterli ve dengeli beslenmenin tam olarak sağlanması amacıyla güvenli besinler satın alınmalı ve hijyenik koşullarda hazırlayıp tüketilmelidir.

Tüketilen yiyeceklerde besin kayıplarını önlemek amacıyla pişirme yöntemi olarak kızartma yerine haşlama, buğulama, ızgara yöntemleri tercih edilmelidir.

Yeterli ve dengeli beslenme ve düzenli fiziksel aktivite ile vücut ağırlığının dengede tutulması sağlıklı bir yaşamın anahtarıdır.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Whatsapp