Beslenme, hissedilen açlık duygusunu bastırmak amacıyla bir şeyler yiyerek veya içerek karın doyurmak değildir. Beslenme, yaşamın sürdürülmesi, sağlığın korunması ve büyüme amacıyla vücudun gereksinimi olan besinlerin bilinçli bir şekilde alınmasıdır. İnsan sağlığı beslenme, kalıtım, iklim ve çevre koşulları gibi birçok etmenin etkisi altındadır ve bu etmenlerin başında da beslenme gelmektedir.

İnsanlar üzerine yapılan araştırmalarda yetersiz beslenmenin çocuklarda büyümeyi ve zeka gelişimini olumsuz yönde etkilediği görülmektedir. Aynı zamanda yetersiz ve dengesiz beslenme vücut direncinin azalmasına neden olarak hastalıklara yakalanma olasılığını arttırmaktadır. Yetişkinlerde ölüm nedenlerinin başında gelen kalp-damar, kanser, sindirim sistemi hastalıkları ve şeker hastalıklarının oluşumunun önemli bir nedeni de hatalı ve dengesiz beslenmedir.

Yetersiz ve dengesiz beslenme durumunu düzelterek hastalıklara yakalanma riskini azaltmak; yeterli ve dengeli beslenerek mümkündür. Yeterli beslenme, vücudun ihtiyacı olan gerekli enerjinin alınması anlamına gelmektedir. Dengeli beslenme ise enerji sağlayan karbonhidrat, yağ ve proteinlerin vücudun ihtiyacı olan miktarlarda alınmasıdır. Burada önemli olan yeterli ve dengeli beslenmenin bir arada olmasıyla sağlıklı beslenmektir.

Peki yeterli ve dengeli beslenme nasıl olmalıdır?

Beslenme, tüketilen besinlerle ve besinlerin içeriğinde bulunan karbonhidrat, protein, yağ, vitamin ve mineral gibi besin ögeleri ile sağlanır. Her besin, içinde bulunan besin ögeleri açısından farklılık gösterse de bazı besinler içerik açısından benzemektedir. İçerik açısından benzeyen bu besinler gruplara ayrılmıştır. Süt ve sütten yapılan besinler süt grubu; et, tavuk, balık, yumurta, kuru fasulye, nohut, mercimek gibi besinler et-yumurta-kurubaklagil grubu; sebze ve meyveleri içeren besinler sebze-meyve grubu; buğday, pirinç, mısır, çavdar ve yulaf gibi tahılları ve bunlardan yapılan besinler ekmek ve tahıl grubu olarak ayrılmıştır.

Yeterli ve dengeli beslenmenin temel koşulu besin çeşitliliği sağlayarak, aynı öğünde dört besin grubunun da birlikte tüketilmesidir. Tüketilen öğünde et grubu, tahıl grubu, meyve-sebze grubu ve süt grubundan besinler bulunmalıdır.

Tüketilen besinlerin miktarları yaşa ve cinsiyete göre önerilen porsiyonlara uygun olmalıdır.

Metabolizmanın düzenli çalışması ve dengeli beslenmek amacıyla günde en az 3 öğün tüketilmelidir. Öğün düzeni 3 ana ve 3 ara öğün olarak sağlanabilir. Öğünler arasında en önemlisi olan sabah kahvaltısı kesinlikle atlanmamalıdır.

Yeterli ve dengeli beslenmenin tam olarak sağlanması amacıyla güvenli besinler satın alınmalı ve hijyenik koşullarda hazırlayıp tüketilmelidir.

Tüketilen yiyeceklerde besin kayıplarını önlemek amacıyla pişirme yöntemi olarak kızartma yerine haşlama, buğulama, ızgara yöntemleri tercih edilmelidir.

Yeterli ve dengeli beslenme ve düzenli fiziksel aktivite ile vücut ağırlığının dengede tutulması sağlıklı bir yaşamın anahtarıdır.

Yeşim Üngör Aktar
Takip Edin

Yeşim Üngör Aktar

Beslenme ve Diyet Uzmanı - Dorest Güzellik ve Obezite Merkezi
Lisans dönemini 2017 yılında Artvin Çoruh üniversitesinden mezun olarak tamamlamıştır. Lisans hayatı boyunca Klinik beslenmesi, Anne ve Çocuk Beslenmesi, Hastalıklarda Beslenme ve Kurumsal Beslenme Üzerine eğitimler almış olup , Adana Numune eğitim ve Araştırma Hastanesinde, RTE Eğitim ve araştırma hastanesinde, Artvin Devlet Hastanesinde Stajyer Diyetisyen olarak eğitimini tamamlamıştır. Kanser ve Beslenme, Sporcu Beslenmesi üzerine eğitimlere katılmıştır. 2017 yılında bir catering firmasında Kurum Diyetisyeni olarak, 2018 yılının ilk aylarında ise Adana'da Ozon Terapi Ünitesinde Klinik Diyetisyeni olarak çalışmıştır. 2018 Eylül ayından itibaren Dorest Güzellik Merkezinde çalışmaktadır.
Yeşim Üngör Aktar
Takip Edin

Yeşim Üngör Aktar Son Yazıları (Tümünü Gör)

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Whatsapp